Sådan kan du forbedre din nattesøvn

Har du svært ved at falde i søvn om natten, eller vågner du ofte op om natten? Så er det måske på tide at arbejde på at forbedre din nattesøvn. Der er nemlig en række ting, du kan gøre, for at få en bedre og mere afslappende nattesøvn.

Find den rette seng

En af de mest afgørende ting for en god nattesøvn er, at du har en behagelig seng. Det er ikke alle senge, der er lige gode for alle. Derfor kan det være en god idé at prøve nogle forskellige slags senge, inden du finder den helt rette for dig.

Hvis du har problemer med at falde i søvn, så kan det for eksempel være en god idé at vælge en seng med en blødere madras. En kontinentalseng er for eksempel en type seng, som mange finder meget behagelig og afslappende. Se udvalget af kontinentalsenge her.

Vælg den rette pude

Puden er også en afgørende faktor for en god nattesøvn. Hvis du har problemer med at få den helt rigtige støtte til nakken, kan det være en god idé at vælge en pude med en blødere overflade.

En hovedpude med en blødere overflade kan også være en god idé, hvis du har problemer med at falde i søvn. En sådan pude kan hjælpe dig med at slappe af og falde i søvn.

Undgå at spise for sent

Spiser du for sent på aftenen, kan det være svært at falde i søvn. Det er derfor en god idé at spise dit sidste måltid et par timer inden sengetid. På den måde har din fordøjelse tid til at arbejde, og du kan falde i søvn uden at have maden liggende i maven.

Undgå at drikke for meget kaffe

Kaffe kan have en væsentlig indflydelse på din nattesøvn. Koffein kan nemlig holde dig vågen og have en negativ indvirkning på din søvn. Derfor er det en god idé at undgå at drikke for meget kaffe i løbet af dagen.